måndag 24 oktober 2011

19.57

Har jobbat upp ett lager med roliga reklamer nu alltså... Den här är en favorit. Skapade lite av en debatt på twitter oss elever emellan dock. Vissa uppskattade den och såg den mer som en rolig ad, medan i alla fall en såg den som något som spädde på normer och hånade alla som inte passar in i dansnormen. Personligen tycker jag inte att jag skulle ta speciellt illa vid mig om jag skulle vara en något knubbig medelålders man. Jag tycker den är rolig och framför allt rätt härlig, lite jag-gör-som-jag-vill-trots-att-det inte-passar-in. Att dom använder sig av en "tjockis i sparkdräkt" som någon uttryckte det och på så sätt vill göra det roligt samtidigt som man befäster normer tycker jag inte håller som argument. Ja man spelar på att alla inte passar in i dansnormen, men so what? Det finns så många normer som folk inte passar in i, men inte mår dom sämre för det. Reklam är lite av en vågskål ibland, för tja, man använder och spelar väldigt mycket på normer, eller har gjort i alla fall. (idag handlar allt om att göra något oväntat i en vad man tror är redan given situation)

 Se på de allra flesta reklamer som går på tv där någon form av familj är inblandad, vad tänker ni på? Det som kommer upp direkt för mig är Telia-familjen och sen familjen som är med i de gamla Comhem reklamerna, ni vet de som var före Judith och Judith? De där dockorna. Heteronormen så det bara skriker om det. Visst inser även jag att man inte driver med att någon "hamnat i fel norm" i de reklamerna, men det var precis det jag sa förut. Att spela med normer är en vågskål, ibland tar man ut svängarna mer bara. Som sagt, att göra något totalt oväntat i en situation där man inte förväntar sig att det ska hända är vad man strävar efter ofta, för att skapa en effektfull reklam. Titta själva och se om ni tycker som jag eller inte. Den är rolig, eller känner sig någon förolämpad? 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar