Idag var vår första lektion i Marketing Communication. Den här kursen kommer bli heeelt galen! Vi kommer under hela kursens gång jobba mot en riktig klient med en riktig breif, alltså ett riktigt marknadsföringsuppdrag. Den 3 oktober ska vi ha möte med klienten och få briefen! Klassen kommer delas upp i 6 grupper, 5 eller 6 personer i varje grupp, och sedan tävla mot varandra hela hösten. Vi kommer få bilda egna små versioner av en reklambyrå med allt vad det innebär och jobba med ett riktigt uppdrag. Den 7 (tror jag det var) december ska vi sedan pitcha våra idéer för klienten och en panel med domare som sedan bestämmer vilken som har den bästa lösningen på klientens breif!
Kul tänker ni, JÄTTEKUL säger jag! Det som är mest spännande är ju faktiskt att även fast det här är ett skolprojekt är det en riktig klient som kommer in med ett riktigt uppdrag, alltså något som dom på något sätt måste lösa. Om dom i slutändan faktiskt gillar någon av idéerna kan dom välja att utveckla det och det betyder att vi faktiskt har chansen att få fullfölja idéen till ett praktiskt projekt som blir något "i verkligheten"! Chansen att faktiskt få ut sina idéer till en verklig kampanj är för oss som går på Berghs ungefär samma som knark för en knarkare. Enkelt förklarat.
Spännande är också att läraren bara har ungefär en tredjedel av betyget att bestämma över, en tredjedel bestämmer juryn från pitchningen och en tredjedel ger gruppen dig.
Den här skolan kastar utmaningar mot en hela tiden non stop, men det här är tveklöst det största vi kommer göra den här hösten om man inte räknar med BrandX-week. Vad det är kommer längre fram, men de är i princip samma sak fast hela skolan och vi blandar alla klasser, samma som introveckan! Då har vi ungefär 2 veckor på oss dock, tidspress!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar